support

Sunday, July 17, 2011

Caffeine~ oh caffeine

Assalamualaikum dan salam sejahtera semua

tadi aku berabis minum nescafe (macam 1000 tahun tidak minum ja.. haha)
then.. few minutes after that.. aku sakit perut.. (memang suda dijangka pun) then.. kurang dari 15 minit aku da gi toilet 2kali.. huhu... jap lagi aku confirm pergi toilet lagi.. huhuhu~

as we all know~ nescafe ada mengandungi caffeine..
atau dalam bahasa melayu "kafein" betul tak ejaan aku?



kafein ni bukan sahaja ada di dalam nescafe dan kopi.. tapi kafein juga ada dalam soft drinks dan minuman tenaga... kalau tidak percaya.. cuba tengok ingredients dalam minuman tu.

caffeine ni ada baik buruk dia..

kebaikan caffeine :
1. tingkatkan ke"peka"an otak.. bila otak da aktif.. rasa mengantuk pun akan kurang.. sebab tu la bila dekat2 exam.. nescafe kat koperasi confirm cepat habis..

2. boleh mengurangkan risiko penyakit parkinson. (tu menurut kajian la)

3. juga boleh mengurangkan risiko penyakit jantung dan kanser.. sebab caffiene mengandungi antioxidants.

4. good for diabetic.. sebab dia akan menyebabkan rembesan adrenaline dan cortisol yang membantu dalam hati dalam pembakaran glucose dalam badan. TAPI.. rembesan tu hanya berlaku JIKA, makanan yang mengandungi caffiene tu TIDAK mengandungi gula (0 % glucose, dan sepupu sepapat gula)

5. meningkatkan stamina. boleh melambatkan adenosine yang menyebabkan otot cepat penat..



Keburukan caffeine :


1. boleh dapat "panic attack".. mudah berpeluh..

2. ketagihan.. bukan ketagihan dadah.. tapi ketagihan caffeine..

3. boleh menyebabkan dehydrated

4. PMS (untuk perempuan sahaja).. usually bila minum/ makan bnda yang ada caffeine + chocolate = PMS

5. caffeine bole wat kita berjaga sepanjang malam.. then bila effect caffeine tu da habis, kita akan rasa sangat2 penat + mengantuk + emosi cepat terganggu..


  


** ada jugak kesan lain jika minum benda2 macam ni :
a ) macam aku.. tiap kali minum nescafe / kopi dan sepupu sepapat dia.. aku akan sakit perut then.. akan rajin "melabur" amanah saham berhad kat toilet.. 

b) either kamu akan selalu buang air kecil or jarang .. either one la.. tapi usually lpas minum akan kerap ke toilet untuk buang air... kan.. kan.. 

ok.. tu ja maw share.. aku nak gi toilet lagi.. huhuhu.. 

sebelum tu.. segala gambar2.. adalah ihsan google.. info2 pasal caffeine ni.. kamu boleh google search ja. ni link yang aku baca 


selamat membaca ^_^
take care
Wassalam

4 comments:

My Dear Carol said...

sa paling x boleh kalo ambil minuman yga da kafein....jantung sa pandai berdenyut laju ni..mcm org main gendang..kopi,nescafe atau coca cola..sa tingu saja,x blh minum...kalo x ada la main gendang d dlm badan..hehehe

Unknown said...

aku pn mmg addict sma kafein segala ni.. kdg2 smpi kna ckp org tua sbb suka mnum kopi. kalo nscafe kur sikit sbb dia ada mcm msam2 kan. trus gastrik lo minum. huhu.

Cinoi Lavigne said...

Uii sama saya ni. terus cirit birit tiba2.

miss_Dark_heLious said...

caffeine ni boleh membantu dalam meningkatkan pengaliran darah.. sebab tu la rasa jantung tu berdebar2..

nescafe, kopi dan sepupu sepapat juga blh merangsang sistem pencernaan dalam badan.. menurut islam, makan buah2 b4 makan berat untuk ransang perut (enzim2).. neskafe juga mcm tu.. tapi.. lpas makan, kita akan cepat rasa lapar.. oh ya. juga boleh trigger gastrik.
sy kurang minum kopi sebab cpat btl ransang gastrik. huhu