support

Saturday, September 10, 2011

kisah ku dengan promoter

assalamualaikum dan salam sejahtera semua..

sapa pernah terserempak ngan promoter??
tidak kesah la promoter barang ke, servis ke.. apa2 ja la.. janji promoter..
mesti pernah kan...

ni nak share pengalaman berdepan dengan promoter..
akak dan kawan-kawan aku cakap, kalau terserempak dengan promoter.. jangan wat eye contact dengan diorang.. confirm diorang akan gi kat korang.. then start promote tu ini..

bukan nak kata aku ni tak suka promoter, kadang2 tu kita ni nak cepat, kejar masa.. banyak lagi benda nak kena buat.. kalau ada masa, benda yang diorang nak promote tu cam interesting.. ok la, boleh gak duduk2 sambil dengar diorang explain tentang produk diorang.. kan..

 ni kisah aku, benda ni dah dua kali jadi kat aku.. sabar je la..
ada stu hari tu, aku ngan kawan2 rushing kuar gi klinik.. rushing nak wat ujian darah Hepatitis B, lecturer pun bagi kebenaran setengah hari ja.. so kitorang ni memang kena cepat. takut2 ja lama tunggu turn. masa tu kitorang pakai T-shirt seragam... then, lalu kat dengan The Store, ada promoter .. dia cakap:

promoter laki : "dik, dik.. mari sini.. adik skola lagi kan, kami ada satu barang, bagus untuk budak skola.."
aku : " sorry bang, kitorang nak cepat ni"
promoter laki: " kejap je dik, tak sampai pun 5 minit"
aku dan kawan2 : " takpe bang, kitorang betul2 nak cepat ni" kitorang blah dari situ.. then kawan aku dengar dia cakap...
promoter laki: "ape la budak2 ni.. ni mesti budak lepak"

hampeh betul la... dah kita memang nak cepat.. kitorang cakap bek2.. pe la promoter ni..
tu.. kes pertama.. yang ni plak, kes kedua... baru je berlaku tadi.. masa aku kuar ngan kawan, gi The Store lagi, nak beli barang.. rushing sket sebab kena balik hostel before kul 10.. kalau lambat nanti dapat "surat cinta" lagi..

promoter pompuan : " dik, dik.. sini la kejap.. akak nak cakap something ni"
aku " : "tak pe2.. saya nak cepat ni.. sorry"
promoter pompuan : "kejap je dik.. " (aku jalan cepat2.. tak nak layan.. kalau aku layan confirm aku kena tarik oleh kakak promoter tu)
promoter pompuan : "adik baju hijau, jangan la lari, ishh... sombongnya!"

aku tak dengar pun dia cakap yang aku ni sombong.. kawan yang bagitau... rasa2 kalau aku dengar pe yng dia cakap tu.. mungkin da kena lecture oleh aku..

bagi aku, sebagai promoter.. tak boleh la nak paksa2 orang untuk duduk dan dengar pe yang kita nak sampaikan.. be client centred... promoter pun orang biasa jugak, kena faham perasaan orang.. kalau orang da tolak dengan cara baik, please respect your client's decision... jangan paksa, or cakap benda tak baik kat belakang diorang.. kalau client dah marah, kan boleh jatuhkan imej korang..

bukan semua promoter macam yang aku jumpa ni.. ada jugak yang ok.. yang respect dengan keputusan kita.. cuma juz nak remind kat sapa yang jadi promoter, or bakal promoter. jangan la paksa2 orang.. dan kalau orang tu taknak, jagan la mengata kat belakang orang tu.. dan kalau nak mengata pun tunggu la orang tu da hilang dari pndangan korang...

kita tau, bukan senang nak cari orang yang boleh terima, duduk dan dengar pa yang kita nak sampaikan.. memang susah... tu la cabaran kerja sebagai promoter... tapi kena think positive, sebab ada lagi kerja lain yang lagi susah daripada promoter..

tu ja...
Wassalam.. nite2

3 comments:

uncle gedek said...

uncle selalu kalah dengan promoter seksi...

haha

miss_Dark_heLious said...

hahaha.. uncle ni...

miss_Dark_heLious said...

hahaha.. uncle ni...