support

Friday, July 29, 2011

~materialistik~

assalamualaikum dan salam sejahtera

ni entry pasal orang yang bersifat materialistic..
tidak spesifik merujuk kepada perempuan atau lelaki.. sebab zaman sekarang ni suma sama ja.

based on wikipedia:
Materialistic describes a person who is markedly more concerned with material things (such as money and possessions) rather than spiritual, intellectual, or cultural values. Not to be confused with materialism.


    

memang tidak di nafikan, semua orang suka harta, duit, kereta mewah, rumah besar ala istana.. tidak ada orang yang tak nak hidup senang.. kalaupun ada.. mungkin orang tu mempunyai perspektif pemikiran yang lain dari yang lain.


ada orang sanggup bergaduh sesama ahli keluarga disebabkan nak harta banyak..

ada yang sanggup tinggalkan suami / pakwa untuk lelaki lain yang lebih kaya dari suami / pakwa diorang

ada yang sanggup jual diri semata-mata nak kan duit yang banyak

ada yang sanggup edar dadah, tipu duit orang, berjudi.. semata-mata untuk duit

ish..ish ish~

Tidak salah sekiranya kita mengejar kekayaan, atau bahasa yang lebih sedap "mencari kesenangan" tapi mestila mengikut cara yang betul, yang dibenarkan di sisi agama.. jangan pilih jalan singkat kerana itu sememangnya jalan yang tidak selamat menuju akhirat.

Bila da kecapi kesenangan, jangan lupa pandang ke belakang.. jangan la menjadi sombong, takbur dan bersifat kedekut.. ingatlah harta cuma sementara, harta tidak laku semasa di akhirat..

p/s... sorry kalau ada tersalah penggunaan bahasa

wassalam...

4 comments:

Anne Nurain said...

aku pn suka duit, suka hidup senang..
tp xda la smpai sanggup tinggalkan pakwe, gaduh ngan family, jual diri & edar dadah..
usaha sendiri la kan.. hihi..

miss_Dark_heLious said...

yup ^^ "usaha tangga kejayaan"

Far8 budak baik said...

hahaha tia salah pun..
tapi kalau sikit
meterialistik tia apa bha..
hahahaha..susahnya mau cari blogger sabah huh

miss_Dark_heLious said...

ha? susah ka?? sy blogger sabah ^^
nice to know ya~
mmg tidak salah maw rasa @jadi materialistik ni.. tp agak2 la jugak, jgn sampai bagi kesan negatif pada org sekeliling dan orang lain..